Veerboot naar Waddeneilanden moet nutsvoorziening worden, vinden politieke partijen: 'Zo hou je de tarieven betaalbaar'

PvdA-Statenlid Jaap Stalenburg in de partytent van Wagenborg. Rechts zit Femke Wiersma van BBB.

PvdA-Statenlid Jaap Stalenburg in de partytent van Wagenborg. Rechts zit Femke Wiersma van BBB. Foto: Jan Spoelstra

De veerboten naar de Waddeneilanden moeten een nutsvoorziening worden. Daarvoor lijkt al voor de verkiezingen een meerderheid gesmeed in Provinciale Staten.

Lees meer over
Wadden

Dat bleek donderdag op een congres van rederij Wagenborg. Afhankelijkheid van de veerdienst kun je beter beschermen als die wordt gezien als een voorziening die het algemeen nut dient. Ook de tarieven blijven dan betaalbaar, zo luidde een stelling van PvdA-Statenlid Jaap Stalenburg. ,,Het Rijk heeft hier een heel belangrijke taak in.”

 

Stalenburg vond meteen steun bij kandidaat-gedeputeerde Femke Wiersma van BBB, en instemming van de vertegenwoordigers van GroenLinks, CDA en FNP. ,,De nieuwe gedeputeerde voor vervoer kan meteen aan de slag”, concludeerde Stalenburg. Want veel meer dan hierop aandringen bij het Rijk in de persoon van minister Mark Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) kan de provinciale overheid niet.

De verlening van de veerconcessies is in handen van het Rijk gebleven. Vanaf 2030 kunnen nieuwe vervoerders intekenen voor de veerdiensten naar de Waddeneilanden. Voor het eerst wordt dat een openbare aanbesteding. Wagenborg, de huidige vervoerder naar Ameland en Schiermonnikoog, is bezig een nieuw vervoersconcept te ontwikkelen en wil over een jaar investeren in nieuwe schepen.

 

Om erachter te komen wat alle betrokkenen wensen, houdt Wagenborg de hele week brainstormsessies over de bereikbaarheid van Ameland en Schiermonnikoog. Personeel, toerismesector en scholieren waren al aan bod geweest en zaterdag kan iedereen tijdens een Open Deuren Dag zijn ideeën kwijt. Donderdag mochten zes uitgenodigde politieke partijen (PvdA, BBB, GL, FNP, CDA en VVD) hun visie geven. Het was uitdrukkelijk niet de bedoeling dat dit in een pingpongspel van meningen zou verzanden, zo sprak spreekstalmeester Marijke Roskam vooraf.

GroenLinks voor nieuwe kabel door het wad

Elektrisch varen is een concept waar nadrukkelijk naar gekeken wordt. Probleem is dat elektriciteit slechts beperkt voorhanden is op de eilanden. GroenLinks-kandidaat Jochem Knol kwam met een opmerkelijk standpunt. Tegen 2030 is er weer meer capaciteit, verwacht hij. ,,Dan moet het mogelijk zijn dat er een nieuwe kabel voor elektrisch varen door het wad gaat”, zei hij. Dat staat haaks op afspraken die de provincie kortgeleden met de eilandgemeenten en netbeheerder Liander heeft gemaakt om nieuw gewroet voor kabels in het wad te voorkomen.

 

Wethouder Ilja Zonneveld van Schiermonnikoog waarschuwde voor de gevolgen van prijsstijgingen die duurzaam varen kan meebrengen. Niet alleen eilanders moeten beschermd worden, vindt ze. Dat de prijs van een kaartje voor toeristen met 9,50 euro zou mogen stijgen (meer dan 50 procent), is veel te veel, zei ze. ,,Voor sommige groepen moet de prijs juist omlaag. Of willen we dat we onbereikbaar worden voor sommige groepen?” BBB-vertegenwoordiger Wiersma was het daar ,,helemaal mee eens”. Mensen met een uitkering moeten ook naar een Waddeneiland kunnen, vindt ze. ,,Eventueel moet er geld bij van het Rijk.”

‘Afwezigheidsbelasting’ in plaats van toeristenbelasting

CDA-Statenlid Rendert Algra kreeg de handen op elkaar voor een 'afwezigheidsbelasting', in plaats van toeristen te belasten. De pleitbezorger van een hovercraft als oplossing voor de dichtslibbende vaargeul naar Ameland is van mening dat de grens van het toerisme nog niet is bereikt, ook al is het aantal toeristen naar Ameland in twintig jaar met 20 procent gestegen. Vooral buiten het seizoen ziet hij rek, maar ook nog in het hoogseizoen. ,,Mensen die een duur huis kunnen betalen, maar er vervolgens elf maanden niet zijn... Dat betekent geen omzet op het eiland, geen omzet voor de vervoerder. Mensen belasten die er moedwillig niet zijn, waarom niet? Out of the box denken.”