Doeksen wil korte route naar Terschelling ook kunnen nemen als het donker is. Rederij vraagt om lichtboeien bij Rijkswaterstaat

Een boei in de Waddenzee.

Een boei in de Waddenzee. FOTO WIKIMEDIA

Maak de korte route via het Schuitengat ook bevaarbaar in het donker. Die oproep doet rederij Doeksen.

Tegenwoordig vaart de veerdienst tussen Harlingen en Terschelling vaker wel dan niet via het Schuitengat. Eén probleem: langs de geul liggen nog geen boeien met verlichting. Na zonsondergang kan er dus niet veilig gevaren worden.

Reden is dat het steeds dieper wordende Schuitengat is aangemerkt als nevenroute. Nu de dagen korter worden, moet Doeksen hierdoor weer vaker uitwijken naar de tragere hoofdroute die wel voorzien is van lichtboeien.

Brandstof

Zonde, vindt directeur Dirk Spoor. De route via het Schuitengat „bespaart brandstof en is beter voor het milieu. Er hoeven maar een paar rare bochten te worden verlicht.”

Rijkswaterstaat, die uiteindelijk gaat over de route, heeft de aanvraag in onderzoek. De reguliere slenk moet hoe dan ook bevaarbaar blijven, omdat het Schuitengat nog niet bij alle waterstanden en weersomstandigheden bevaarbaar is.